Een dag uit het leven van OMCareers Consultant Evi

Consultant Evi bij Moteo

Hoi, hoi! Mijn naam is Evi en ik werk sinds 3,5 jaar bij OMCollective, het moedertje van OMCareers.
Zelf heb ik de sprong gemaakt naar OMCareers om dichter bij de klant te staan en nog betere kennis te hebben van de producten & de werking van het bedrijf. Dit maakt dat je, naar mijn mening, betere adviezen kan geven en je begrijpt ook beter waarom bepaalde zaken wel of niet gaan.

Zo zit ik sinds januari fulltime bij Moteo in Kontich, importeur van verschillende 2-wielermerken - Suzuki, Peugeot, SYM… - en actief in 5 landen (België, Nederland, Portugal, Zwitserland en Frankrijk). Mijn taak bij hen is om de digitale marketing in de 5 landen gestroomlijnd te krijgen zodat de merkbeleving in de verschillende landen grotendeels hetzelfde is (uiteraard met lokale invulling waar nodig). Zo is er recent een strategie voorgesteld voor 2019 die zal uitrollen met de komst van de nieuwe websites volgend jaar.

 

Kantoor Moteo Kontich

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moteo heeft in elk land vestingen om zo aan de lokale vraag te kunnen voldoen. Je hoort het dus al dat ik daarom vaak in contact sta met de lokale marketeers en talen dus van groot belang zijn. Hoewel mijn Frans niet zo super is, trek ik me uit de slag met Engels uiteraard, maar dat betekent niet dat er geen Frans aan te pas komt. Ik leer bij of word gecorrigeerd waar nodig. 😉

De orde van de dag

Het verloop van mijn dagplanning bij Moteo is eigenlijk vrij klassiek. Ik probeer telkens rond 8u ’s ochtends op kantoor te zijn om de file in en rond Antwerpen nog wat te kunnen vermijden. Mijn dag start met het bekijken van mijn mails en na te gaan of er geen vragen omtrent campagnes zijn of technische vragen over websitegebruik… van lokale marketeers.

Daarnaast is de indeling van mijn dagen ook afhankelijk van lokale input en wordt er ook grotendeels seizoensgebonden gewerkt gezien de aard van de voertuigen die men verkoopt. Motoren en scooters worden meer in de lente en zomer/nazomer verkocht uiteraard en dan zijn de marketingactiviteiten in die periodes meer noodzakelijk.

Voor België hebben we zo recent de campagneplanning voor Brussels Motor Show (BMS – Autosalon) van januari besproken. Dit heeft betrekking op welke type campagnes dat we zouden voeren aan de hand van de salonacties, op welke kanalen, welke boodschap en welke doelgroep.

Wat staat er nog op de planning?

De afgelopen maanden heb ik ook veel tijd besteed aan de keuze van een nieuw CMS voor Moteo (in aanloop van de nieuwe websites), in samenspraak met de Marketing Manager uiteraard. Na een hoeveelheid van calls en demo’s te hebben gehad van verschillende leveranciers, hebben we nu gekozen voor Adobe Experience Manager. Dit sluit het beste aan bij de nood: globaal beheer, gebruiksvriendelijkheid en bovendien de koppelingen met interne systemen.

Wat de komende maanden nog het meeste tijd in beslag zal nemen, is de uitwerking van de nieuwe websites. Deze week is de eerste meeting met de developer gepland, spannend!

Werken als inhouse consultant vind ik persoonlijk enorm leerrijk: je ontwikkelt er nieuwe inzichten in het bedrijfsleven, leert andere producten kennen, je mensenkennis vergroot en ook je digitale kennis gaat erop vooruit omdat je vaak af te rekenen krijgt met andere problemen. Kortom, de perfecte mix dus!

 

Het Moteo-team in Porto