De meerwaarde van een conferentie

Op 1 en 15 oktober vindt OMConference plaats, een conferentie georganiseerd door OMCollective in samenwerking met enkele van haar partners. Je denkt misschien dat dit de zoveelste conferentie in een dozijn wordt, maar niets is minder waar. Geen vijf sprekers die over een bepaald onderwerp hun eigen mening komen geven en waarom die van hen de juiste is, maar een conferentie waar jij als bezoeker echt bijleert over (digitale) marketing uit de meest uiteenlopende sectoren. Naar aanleiding daarvan zetten wij graag enkele voordelen op een rij waarom het een goed idee is om onze conferentie bij te wonen. 

 

1.    Netwerken


Een conferentie is de uitgelezen kans om mensen uit dezelfde sector te leren kennen en visies onderling te delen. Het doel is om elkaars blik te verruimen en vooral bij te leren over hoe dingen anders aangepakt kunnen worden. Niet alleen geniet je op professioneel vlak van conferenties, ook op persoonlijk vlak zijn er heel wat ideeën en meningen uit te wisselen. Kennis en visies delen, bijleren, een andere kijk krijgen op aspecten van de sector. Dat zijn zaken die je meeneemt op een conferentie. Het moeilijkste en belangrijkste deel van al dat netwerken is misschien wel de gelegde contacten onderhouden. Platformen zoals LinkedIn e.d. zijn voor zo’n dingen natuurlijk in het leven geroepen, maar toch is het zaak om wanneer iedereen terug op kantoor is en in zijn dagelijkse routine zit, deze contacten te onderhouden.

 

2.    De laatste nieuwe trends


Eens te meer is dit het ideale evenement om de laatste nieuwe trends op te pikken binnen de sector. Zeker in een sector zoals digitale marketing, waar alles zo snel veranderd, is het belangrijk om steeds mee te zijn met nieuwe zaken of de laatste aanpassingen. Grote veranderingen brengen altijd een golf aan reacties met zich mee. Discussiëren met mensen uit dezelfde branche kan je een hele nieuwe blik gunnen op hoe jij veranderingen ziet.

 

3.    Schaaf je kennis bij


Best practices, workshops, lezingen, cases, … Dit is het moment om je kennis verder uit te diepen of om meer te weten te komen over onderwerpen waar je op een gewone werkdag niet aan toe komt. De beste sprekers en goeroes die al jaren met een bepaald thema bezig zijn, kunnen je op een hele korte periode enorm veel bijbrengen over een bepaald onderwerp. Dit kan je dan weer terugkoppelen naar je collega’s op kantoor zodat de opgedane kennis zeker gedeeld wordt. Eén werknemer die een conferentie bijwoont kan voor het hele bedrijf een extra meerwaarde bieden.

 

4.    Inspiratie opdoen


Krijg een nieuwe kijk op dingen waarmee je misschien al jaren bezig bent. Ook al ben je een expert binnen een bepaald thema, je kan altijd bijleren. Zeker wanneer er tips & tricks onderling gedeeld worden. Je kan dingen efficiënter gaan aanpakken en leert het gebruik van nieuwe tools kennen waardoor je je tijd beter kan gaan verdelen over verschillende projecten. 

 

5.    Motivatie


Het is soms welkom om eens onder de sleur van het dagelijkse leven uit te komen. Een conferentie kan hierdoor motiverend werken omdat het de week breekt en je er de dag erna weer met de volle goesting tegenaan kan. Een positieve, meer gemotiveerde mindset reflecteert zich niet enkel op je werk, maar ook op je collega’s. Wanneer ze even vastzitten en raad of hulp komen vragen, kan jij hen weer op het juiste spoor zetten door je opgedane kennis. Dit geeft jou een goed gevoel, je collega’s zijn blij dat ze weer verder kunnen en ze hebben weer iets bijgeleerd.

 

6.    Teambuilding


In team naar een conferentie kan enorm bijdragen aan de groepsdynamiek. Je komt over elkaar te weten wie zich meer interesseert in bepaalde aspecten en je kan er gewoon een leuke dag van maken onder collega’s binnen het werkdomein. Als het groepsgevoel goed zit, zal de productiviteit nadien enkel stijgen. Het is ook de ideale manier om elkaar wat beter te leren kennen buiten de 4 muren van het kantoor. 


Na deze tips te hebben doorgenomen, zit je hopelijk met je hoofd al bij OMConference. Mocht dat nog niet zo zijn kan je altijd terecht op de website, daar vind je onder andere het programma, de partners en alle andere informatie terug. Vergeet ook zeker geen ticket te kopen want op is op!